Decyzję o rozpoczęciu budowy metra w Warszawie rząd PRL podjął w styczniu 1982 roku. 25 stycznia zamiar budowy metra został przedstawiony w Sejmie. Z jednej strony decyzja ta podyktowana była oczywistymi potrzebami komunikacyjnymi wielkiego miasta, z drugiej - moment jej podjęcia (tuż po wprowadzeniu stanu wojennego) sprawia, że można upatrywać w niej również gestu propagandowego.
Od chwili ogłoszenia decyzji o budowie przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego do wbicia pierwszego pala minęło więc zaledwie piętnaście miesięcy - bardzo mało, porównując z dzisiejszymi realiami. Niestety, szybko się okazało, że ta kolejna budowa socjalizmu wytraca tempo. Już w dwa lata po rozpoczęciu budowy, w 1985 roku, ograniczono finansowanie i zrewidowano harmonogram oddawania metra do użytku - pierwszy odcinek miał zostać uruchomiony rok, a całe metro dwa lata później niż pierwotnie planowano. Również tych terminów nie udało się dotrzymać, gdyż państwo coraz większą część wydatków przerzucało na barki miasta, które również nie radziło sobie z finansowaniem budowy.
W 1989 roku zapadła decyzja o skoncentrowaniu się na budowie pierwszego odcinka metra (do stacji Politechnika) i zaprzestaniu robót na północ od tej stacji - przerwano m. in. rozpoczętą niedługo wcześniej budowę tunelu między stacjami Dworzec Gdański i Muranów. Z planów wypadły przy okazji stacje Plac Konstytucji i właśnie Muranów. Zalany wówczas wodą tunel pod ulicą Andersa został osuszony w 2002 roku i po otwarciu stacji Dworzec Gdański korzystają z niego pociągi.
Załamanie ustroju wybitnie nie sprzyjało tak dużej inwestycji. Nawet jedenastokilometrowego pierwszego odcinka nie udało się ukończyć w zaplanowanym terminie. Budżet centralny niemal zupełnie przestał finansować budowę.
Najtrudniejszy dla budowy metra był początek lat dziewięćdziesiątych, gdy brak środków stał się tak dotkliwy, że znacząco ograniczono prace budowlane i zwolniono część pracowników Generalnej Dyrekcji Budowy Metra. Nie brak było głosów przeciwnych dalszemu finansowaniu kosztownej inwestycji i postulujących przeznaczenie środków raczej na drogi czy służbę zdrowia niż metro.
Pomimo wielu trudności budowa metra posuwała się, choć bardzo powoli. Ostatecznie pierwszy odcinek od stacji Kabaty do stacji Politechnika gotowy był pod koniec 1994 roku, a całą linię ukończono 25 października 2008 roku.
Autorem artykułu Rozpoczęcie budowy metra w Warszawiejest WS Materiał został opublikowany na licencji CC BY-SA 3.0.
Czytaj też:
Całun turyński – co o nim wiadomo? Badania naukowe i kontrowersje wokół tajemniczego płótna