Neandertalczycy hibernowali jak niedźwiedzie? Naukowcy: Tak radzili sobie z surowymi zimami

Neandertalczycy hibernowali jak niedźwiedzie? Naukowcy: Tak radzili sobie z surowymi zimami

Czaszki przodków człowieka. Od lewej A. africanus, A. afarensis, H. erectus, H. neanderthalensis and H. sapiens sapiensŹródło:Shutterstock / 77Ivan
Neandertalczycy mogli przetrwać surowe zimy dzięki hibernacji, czy zapadaniu w podobny do niedźwiedzi jaskiniowych letarg – sugerują autorzy artykułu opublikowanego we francuskim czasopiśmie naukowym „L'Anthropologie”. Świadczyć o tym mają zaobserwowane nieprawidłowości związane z rozwojem kości odkryte w skamieniałych szczątkach dawnych ludzi.

Naukowcy w artykule opublikowanym we francuskim czasopiśmie naukowym „L'Anthropologie” twierdzą, ze neandertalczycy mogli stosowac podobna strategie przetrwania surowych zim, jak inne ssaki i zapadać w hibernacje. Do takich wniosków doszli po dokładnym zbadaniu szczątków kilkudziesięciu ciał z jednego z najważniejszych stanowisk archeologicznych dotyczących wczesnych ludzi w jaskini Sima w Atapuerca, niedaleko Burgos w północnej Hiszpanii.

Naukowcy przekonują, że dawni przedstawiciele Homo sapiens neanderthalensis, których kości badali, w ciągu swojego życia znajdowali się w „stanach metabolicznych, które pomogły im przetrwać przez długi czas w chłodnych warunkach przy ograniczonych zapasach pożywienia i wystarczających zapasach tkanki tłuszczowej”. O takiej hibernacji czy też letargu mają świadczyć odkryte zakłócenia w rozwoju kości.

Neandertalczycy hibernowali jak niedźwiedzie? To jeszcze nie jest pewne

Autorzy badania zdają sobie sprawę, ze ich odkrycie może „brzmieć jak science-fiction”, ale zauważają, ze wiele gatunków ssaków zachowuje się w ten sposób. Zmiany zaobserwowane w kościach dawnych ludzi są podobne do zmian występujących w kościach innych hibernujących zwierząt, w tym niedźwiedzi jaskiniowych.

„Strategia hibernacji byłaby jedynym rozwiązaniem pozwalającym im przetrwać spędzenie miesięcy w jaskini z powodu mroźnych warunków” – przekonują naukowcy w swoim artykule.

Inni naukowcy przekonują jednak, że chociaż argumenty są ciekawe i z pewnością pobudzą debatę, to nie są jeszcze ostateczne. – Istnieją inne wyjaśnienia dotyczące odchyleń obserwowanych w kościach z jaskini Sima i należy się nimi zająć, zanim będziemy mogli dojść do przekonywujących wniosków –uważa cytowany przez „The Guardian” antropolog sądowy Patrick Randolph-Quinney z Northumbria University w Newcastle.

Czym była Gwiazda Betlejemska? W tym roku zobaczymy zjawisko, które mogli widzieć Trzej Królowie